Hållbarhetsprojekt för att hålla ordning i garderoben

 7 av 10 svenskar använder bara hälften, eller mindre, av kläderna i sin garderob. Nu har Myrorna fått finansiering från Vinnovas Innovationsprogram för att tillsammans med Beteendelabbet få till en beteendeförändring. Det innebär att med hjälp av metoden nudging få fler att rensa hemma. Projektet heter RE:Use Kit.

Att få fler att återanvända är en del av vårt uppdrag. En stor del av vår verksamhet handlar om att hitta vägar att öka svenskarnas förmåga att både skänka second hand och att köpa second hand istället för nytt. Vårt nya samarbete med beteendestrateger för att ta reda på hur vi kan underlätta för våra givmilda kunder är otroligt intressant. Vi hoppas på många nya insikter som på sikt kan rädda världen.  

RE:Use Kit
7 av 10 svenskar använder bara hälften av kläderna i sin garderob. Trots det gallrar vi sällan bland galgarna. För 6 av 10 dröjer det ett år eller mer mellan garderobsrensningarna. Vårt och Beteendelabbets ”RE:Use Kit” berättar vad ägaren är redo att ge bort. En klassisk nudge. Nudging handlar om att påverka folks beteende i en önskvärd riktning utan att behöva ta till piska eller morot. Istället görs valet enklare, så det blir lätt att göra rätt.

– Vårt RE:Use Kit visar hur inaktiv garderoben faktiskt är! Mycket av det som finns i garderoberna är sådant som aldrig används. Varför inte skänka det, då? Vi tror att det till viss del beror på det som inom psykologin kallas för ”förlustaversion”. Många års forskning visar att man tenderar att känna ett starkt motstånd till att lämna ifrån sig saker, förlusten svider mer än dubbelt så mycket som vinsten. Så vi behöver tydliggöra vinsten – ett spännande exempel på nudging! säger Ida Lemoine, VD på Beteendelabbet.

Inom ramen för de strategiska innovationsprogram som Vinnova, Energimyndigheten och Formas finansierar har Myrorna och Beteendelabbet fått finansiering för sitt ögonöppnande återvinningskit. Pengarna ska gå till att ta fram en första prototyp, som en utvald grupp ska testa i sin vardag.

Om Beteendelabbet
Beteendelabbet är Sveriges första Beteendebyrå. De hjälper individer att gå från vilja till handling. Genom att kombinera psykologi, beteendeekonomi och design, kartlägger och förändrar de beteenden – med mätbara resultat. Beteendelabbets expertkunskap i beteendedesignhjälper organisationer att förstå mänskligt beslutsfattande och hur de kan designa beslutsmiljöer som hjälper deras kunder att göra mer hållbara val för sig själva och planeten.

Tagga @myrorna

Relaterat

Myrornas påsar har alltid miljön i fokus

Myrornas påsar har alltid miljön i fokus

Naturvårdsverket har fått i uppdrag att bevaka så att förbrukningen av plastbärkassar minskar i Sverige. Förbrukningen av påsar av plast ska inte överstiga…

Läs mer


Kajsa Glanséns tips inför sommarens spelkvällar!

Kajsa Glanséns tips inför sommarens spelkvällar!

Kajsa Glansén är second hand-entusiasten och tv-producenten som driver instagramkontot @minafinafynd där hon delar sina fynd från loppis och auktion. ”Jag har gått på…

Läs mer


Louise Linderoth gör funktionsanpassade festkläder

Louise Linderoth gör funktionsanpassade festkläder

Modedesignern Louise Linderoth har fått ta emot prestigefyllda priser och har hyllats av modemagasinet Vogue. Nu funktionsanpassar hon second hand-festkläder för att fler…

Läs mer