White Monday – Svenska företag skapar en motpol till Black Friday.

Den 24 november är det återigen dags för dagen då konsumtion står i fokus – Black Friday. Det är eventet som forskare kopplar till köphets, konsumtionshysteri och som bidragande faktor till en hyperkapitalistisk-värld. Nu går några av Sveriges ledande företag inom cirkulär ekonomi ihop under kampanjen White Monday, som motpol till Black Friday. Kampanjen syftar till att lyfta fram alternativ inom nykonsumtion med fokus på cirkulär ekonomi och samarbete.

White Monday äger rum den 20 november, alltså måndagen innan Black Friday. Kampanjen syftar till att minska konsumtionshets och istället belysa mer långsiktiga alternativ för konsumenterna. Detta i form av hemsidan www.whitemonday.se där kunder kommer få erbjudanden av företag som arbetar cirkulärt. Myrorna har valt att erbjuda kunder 10% rabatt på ett köp om man uppger White monday i kassan under dagen. Upphovsman till White Monday är Repamera, ett företag som lagar kläder åt privatpersoner och företag över hela Sverige via postorder.

“Vi såg att flera företag med cirkulära- eller delningsbara affärsmodeller skulle göra egna kampanjer mot Black Friday. Tillsammans är vi starka, så vi bestämde oss för att skapa en gemensam kampanj. Genom att leka “tvärtom-leken” så hittade vi den absoluta motsatsen, alltså White Monday. Motpoler precis som Yin&Yang. – Henning Gillberg, Grundare på Repamera.

Myrorna en av 28 företag i White Monday

Med i kampanjen finns företag från olika branscher som exempelvis Sellpy, Myrorna, Karma, Hygglo, K-märkt och Flow Cup. Även rikstäckande organisationer som CirEko stöttar budskapet.

För Myrorna var det självklart att delta i initiativet! Vår affärsmodell bygger på att återanvända saker och vårt mål är att minska nykonsumtionen i Sverige (och därigenom kunna bidra till samhällsnytta). Black Friday som företeelse skapar en konsumtionshets som många gånger står utanför behovskonsumtion.

Forskare menar att Black Friday leder till stress hos både privatpersoner och butiker. Det Black Friday skapar rent konkret är en typ av bristsituation som leder till stress. Därmed handlar konsumenterna ofta mer och fler saker. Black Friday bygger också på att alla butiker måste hänga på för att inte förlora konsumenter. White Monday vill visa upp andra alternativ där vi både minskar vår konsumtionshets och vår miljöpåverkan.

Grønn Fredag

I Norge har en liknande kampanj redan skapats men under namnet Grønn Fredag, där privatpersoner lämnar in och byter fritidsprylar och kläder. Youtubern Christoffer Mathisen har startat insamlingen Giving Tuesday med 60 Youtube-profiler som tillsammans samlar in pengar för välgörenhetsprojekt. Båda initiativen marknadsförs, även de, som motpoler till Black Friday. För den svenska marknaden och för White Monday kan ni följa spridningen av kampanjen i sociala medier under hashtagen #whitemonday.

Relaterat

Om Myrorna

Vårt arbete med hållbarhet

Hållbarhet är integrerat i allt vi gör. Hela vår affärsmodell är per definition hållbar. Vi samlar in textil och prylar och förlänger deras…

Läs mer