Hemlösa drabbas hårt av Covid-19

Speciellt utsatta i dessa tider är de i vårt samhälle som inte har något hem. De som lever i missbruk, EU-migranterna, de som är psykiskt sjuka och lever marginaliserade utan tilltro till myndigheter, samt de som lever som papperslösa eller gömda. Det blir nu tydligt att den här gruppen lever utanför samhället.

Myrorna finansierar ungefär en tredjedel av Frälsningsarméns sociala arbete genom försäljning. Även här riskerar de mest utsatta att drabbas i förlängningen när myrornas försäljning sviker. På Myrorna arbetar man hårt just nu för att minimera att konsekvenserna även når det sociala arbetet ekonomiskt.

Frälsningsarméns strävan är att hålla sina verksamheter igång så långt det går, såväl arbetet med matservering, gemenskap och hjälpverksamhet som på de sociala institutionerna för boende i olika former. I de fall restriktioner behövs, hittas nya lösningar såsom till exempel matutdelning i entrén av en verksamhet och uppsökande verksamhet på stan.

Akutboenden en del i att minska smittspridning

Alla boenden har än så länge kunnat hållas öppna i sin helhet. En anpassning är att akutboenden i Stockholm nu tar emot gäster för 14 dagar i taget i stället för per natt, för att minska omsättningen och därmed risken för virusspridning.

Sociala center under hårt tryck

Det har kommit allt fler hjälpsökande till Frälsningsarméns sociala center i Hornstull, Stockholm, de senaste dagarna. Corona-smittan har lett till att många andra verksamheter gör förändringar kring sina öppettider och vad de kan erbjuda.

Det märks genom att det kommer gäster som inte besökt centret tidigare.Även fler äldre pensionärer besöker sociala centret för att få smörgås, kaffe och en liten matkasse med sig. Vissa dagar har det delats ut mer än 100 matkassar vilket är mer än vanligt.

Utökade rutiner för att minimera risk för smittspridning av coronavirus

Man har minskat antalet gäster som samtidigt får vistas inne i centret. Det kommer vara en in, en ut för att hålla antalet nere i lokalen. Det är också viktigt att besökarna tar ett eget ansvar och inte kommer hit om de är sjuka. Samtidigt ser centret till att handhygienen sköts med handsprit och med utökade städrutiner under öppettider samt att ett större avstånd hålls mellan gästerna hoppas man minimera risken för smittspridning.

Centret följer riktlinjer som kommer från Frälsningsarmén centralt och vad Folkhälsomyndigheten går ut med. Verksamheten tar beslut från dag till dag om hur de ska ha öppet och vad nästa steg ska bli men det finns en framtagen krisplan.

”Gästerna visar stor omsorg om varandra”

Många av gästerna har ett behov av att prata och bli hörda och då finns Sociala centrets personal där för att lyssna. Just nu råder en extraordinär situation och därför sätts all personalstyrka av till caféet för att finnas tillgängliga för gästerna.

– Många av våra gäster är glada över att ha någonstans att ta vägen. Tyvärr märker vi att många av dem vi pratar med är vana att leva i någon slags kris och kanske inte alltid är oroliga för att de själva ska smittas. Men vi ser även en väldigt stort omsorg gästerna emellan, det kan vara att de tipsar varandra om var hjälp finns och vilka verksamheter man kan vända sig till, säger Bodil Nilsson.

– Vi finns där när det inte är svåra tider, under svåra tider och vi finns kvar efter de svåra tiderna. Det gäller i större katastrofer i världen, men också i denna situation. Vi lämnar inte de svaga och utsatta i samhället. Vi vill göra allt för att upprätthålla kontakt och ge stöd och hjälp så långt det är möjligt, säger Frälsningsarméns ledare i Sverige Clive Adams.